SINAR KEBANGKITAN

Sinar merupakan satu dari kebangkitan untuk pemuda pemudi atau lebih mudah digelar SYABAB..bukan bertujuan untuk berkata kepada sesiapa namun untuk ingatan kepada diri sendiri dan sahabat yang sering terleka dan lalai dengan perkara yang bukan-bukan.Kerana di tangan merekalah letaknya kepimpinan akan datang,jika elok masa kini maka eloklah akan datang.Namun bukan mudah mereka diumpamakan kain putih yang mana perlu dicorak.dengan warna yang cantik dan molek dipandang.Begitu juga seperti syabab mereka perlu dimasak dengan pengalaman dan disuap dengan ilmu agar dapat menghasilkan kepimpinan yang mantap dan membentuk sesebuah kejayaan sebuah negara.
Mungkin seorang pemuda tidak mengerti kesan yang membawa petunjuk,Sedang terbitnya matahari membawa cahaya terang.(Syair Imam Ahmad bin Hanbal)

Friday, August 28, 2009

RAMADHANKU


Assalamualaikum...erm lama sudah rasenye tidak ,mencoretkan sesuatu di dalam ruangan ini..rasenye agak bz ckit dengan pbs dan xsiment yang agak banyak..tpi rase nak sngat kongsi dengan sahabat2 semua tentang ramadhan kali ini.. erm mungkin tidak pandai untuk berbicara seperti seorang ustaz cuma ingin sekadar bersama mengingatkan kepada diri dan sahabat lain mengenai bulan yang mana begitu banyak kelebihannya.
Ramadhan yang datang merupakan bulan tarbiah, dengan bahasa mudah bulan untuk mendidik kita semua.lebih mudah jika kita diumpamakan seperti rama-rama yang mana sebelum menjadi cantik adalah berasal dari ulat beluncas yang jika ianya bergerak kesana kemari jika terkena pada kita akan membuatkan seseorang itu gatal,kemudiannya menjadi kepompong yang kaku menunggu mase untuk keluar dan akhirnya terciptalah rama-rama yang cantik. Begitulah umpamanya kita yang mana sebelum kehadiran ramadhan ada yang liar ,mengusik,menyusah orang sana sini,,,namun tibanya ramadhan bagaikan berada di dalam kepompong yang mana semuanya menginsafi diri dengan melaksanakan dan mengejar sebanyak-banyaknye pahala ibadah dan mentarbiah diri bagi melahirkan diri yang beriman selepasnya..
Mungkin jika ada silap dan salah harap ditegur dan hanyala insan biase yang sering melakukan kesalahan .. harap kepada semua sahabat mampu meneruskan jihad sebagai pelajar mahupun yang bekerja.agar ramadhan kali ini membri penuh makna kepada kita semua....insyaAllah.

SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA

No comments:

Post a Comment

Al-QURAN kitabku