SINAR KEBANGKITAN

Sinar merupakan satu dari kebangkitan untuk pemuda pemudi atau lebih mudah digelar SYABAB..bukan bertujuan untuk berkata kepada sesiapa namun untuk ingatan kepada diri sendiri dan sahabat yang sering terleka dan lalai dengan perkara yang bukan-bukan.Kerana di tangan merekalah letaknya kepimpinan akan datang,jika elok masa kini maka eloklah akan datang.Namun bukan mudah mereka diumpamakan kain putih yang mana perlu dicorak.dengan warna yang cantik dan molek dipandang.Begitu juga seperti syabab mereka perlu dimasak dengan pengalaman dan disuap dengan ilmu agar dapat menghasilkan kepimpinan yang mantap dan membentuk sesebuah kejayaan sebuah negara.
Mungkin seorang pemuda tidak mengerti kesan yang membawa petunjuk,Sedang terbitnya matahari membawa cahaya terang.(Syair Imam Ahmad bin Hanbal)

Friday, December 10, 2010

Islam mengangkat darjat wanita :)


Assalamualaikum..semua..hehe...cpat2 sblom mak memanggil .achik masuk tidor dah lewat..buat pe lagi xtidor.tu......heheh...

erm...sebut pasal mak ni..satu benda..kalau la mak bace ni..ish senyum je (^___^)
ISLAM MENGANGKAT DARJAT WANITA
diringkaskan

PERTAMA
mengutamakan ibu atas bapa (abah rileks abah tetap hero achik (^__^) )

kisahnya seorang lelaki datang kepada Rasulullah SAW lalu berkata " siapakah orang paling berhak untuk aku hormati? (kawan2 semua rasanya siapa) Baginda menjawab " ibumu".........lelaki itu terus bertanya lagi kemudiannya siapa? nabi Muhammad SAW menjawab,,"ibumu"....lelaki itu terus bertanya lagi kemudiannya siapa? nabi Muhammad SAW menjawab,,"ibumu"

lelaki itu terus bertanya lagi kemudiannya siapa? nabi Muhammad SAW menjawab,,"bapamu!"(riwayat al-Bukhari dan Muslim).

KEDUA
anak perempuan menjadi penyelamat di akhirat

sesiapa yang menanggung dua anak perempuan. lalu berbuat baik kepada mereka,,,(mendidik, mengasuhnya dengan sempurna) maka mereka akan menjadi tirai pencegah baginya daripada api neraka( riwayat al-Bukhari) begitu juga kepada mereka yang memiliki seorang atau lebih anak perempuan...( kepada anak lelaki..doa dari anak yang soleh sebagai pengiring ) :)
wanita itu bukan hamba lelaki tetapi setaraf dari segi nilai kemanusiaan bagaikan adik beradik..
"sebenarnya wanita itu adalah saudara kandung lelaki" (Riwayat Abu Daud) makanya sebagai lelaki harusnya melindungi mereka sekiranya berlaku..sesuatu yang tidak elok kepada kaum hawa :) dan bukannya merosakkan mereka....

KETIGA
amal soleh wanita diiktiraf oleh Allah sebagaimana amal soleh lelaki diiktiraf

" sesiapa yang mengerjakan amal soleh, baik lelaki mahupun perempuan dalam keadaan beriman, maka mereka itu akan masuk ke dalam syurga dan mereka tidak akan dianaya walau sedikitpun" (surah al - Nisa' 6:124)....

KEEMPAT
hak wanita untuk diiktiraf

Umar al-khattab r.a berkata, "pada zaman jahiliah kami tidak menghargai wanita walau sedikitpun..Tetapi tatkala islam tiba dan Allah menyebut-nyebut tentang mereka, barulah kami sedar bahawa mereka mempunyai hak ke atas kami ...:)


erm konklusinya..diciptakan kita manusia dengan sebaik2 kejadian..maka akal diberi untuk memikirkan apa yang dikatakan mahmudah dan apa yang dikatakan mazmumah...erm rasenye tu je la...nak kongsi ngan kalian, semua...hehe ingatan untuk kita semua bersama,,terutama diri ini.... ok ternyatanya kapal sudah mahu belayar...... >>>>>>>>>>>>>> semoga tiada gelora hingga tiba ke destinasi (^____^)



No comments:

Post a Comment

Al-QURAN kitabku