SINAR KEBANGKITAN

Sinar merupakan satu dari kebangkitan untuk pemuda pemudi atau lebih mudah digelar SYABAB..bukan bertujuan untuk berkata kepada sesiapa namun untuk ingatan kepada diri sendiri dan sahabat yang sering terleka dan lalai dengan perkara yang bukan-bukan.Kerana di tangan merekalah letaknya kepimpinan akan datang,jika elok masa kini maka eloklah akan datang.Namun bukan mudah mereka diumpamakan kain putih yang mana perlu dicorak.dengan warna yang cantik dan molek dipandang.Begitu juga seperti syabab mereka perlu dimasak dengan pengalaman dan disuap dengan ilmu agar dapat menghasilkan kepimpinan yang mantap dan membentuk sesebuah kejayaan sebuah negara.
Mungkin seorang pemuda tidak mengerti kesan yang membawa petunjuk,Sedang terbitnya matahari membawa cahaya terang.(Syair Imam Ahmad bin Hanbal)

Friday, December 31, 2010

Hakim Hidayat Bin Abdullah (bahagian 1)

Mentari pagi ini cerah bagaikan miliki sinar yang bakal terpancul terang. Namun demikian bagi jejaka ini dirasakan bagai tiada apa yang berlaku, seperti biasa kemeja berlengan panjang yang digosok licin disarungnya, walau hidup bujang namun lagaknya persis miliki isteri yang sentiasa menyediakan segala kelengkapan kepada seorang suami yang ingin ke pejabat. Mana tidaknya ,dilihat sahaja pada pakaiannya, yang digunakan untuk ke pejabat biasanya sudah bergantung serta bergosok kemas di dalam almari coklat yang sederhana hasil pembelian gaji pertamanya. Bukan tidak mahu berkahwin, wanita mana yang tidak terpikat dengan Amin, jejaka bekerjaya sebagai seorang jurutera bagi syarikat pengeluaran automobile di Negara ini. Pangkatnya bukan rendah malah sudah beberapa kali ke luar Negara untuk mereka bentuk kereta yang dipasarkan di dalam Negara mahupun luar Negara.

Suasana pagi di pejabat memang seringkali sibuk , masing-masing dengan bidang dan bahagian tersendiri. Belum sempat menekan butang save pada laptopnya setelah selesai melakar bahagian pintu kereta, pintu bilik diketuk oleh seorang gadis usianya sebaya amin, “ ada apa pagi-pagi ni syikin? Macam kena kejar hantu je aku tengok.” erm bukan tadi bos panggil kau amin katanya ada hal penting nak disampaikan, hehe ke seberang laut lagi la kot kali ni Amin”, usik syikin. Siapa yang tidak kenal dengan Syikin pekerja syarikat yang paling periang walau macamana masalah berlaku sekalipun. “ Ah sudah ape hal la pulak bos ni panggil pagi-pagi ni..nak kata tak hantar lagi rekaan pintu untuk ditunjukkan kepadanya,,erm rasanya belum datelinenye lagi..” ligat kepala Amin memikirnya sehinggala tiba di pejabat pengurus besar syarikat . Salam yang diberi disambut dengan mesra, dilihatnya seseorang mirip warga korea seperti pelakon filem korea yang sedang hangat kini “MY HUSBAND” . takkan lah nak buat pengambaran filem kat sini pulak.

Sehinggalah diperkenalkan oleh pengurus syarikat lelaki asing kepadaku barulah terpancul hasrat untuk mengenalinya dengan lebih dekat, bukan apa sebelum ni bagi amin dirasakan kehadiran lelaki itu seperti pelawat asing yang selalu datang ke syarikat ini. Setelah diterangkan tujuan kehadiran pemuda korea bernama Kim Soo Won berumur 25 tahun itu, pengarah meminta aku untuk mencarikan tempat tinggal sementara kepada Park. Hal ini kerana Kim akan menetap di Malaysia selama sebulan dan bekerjasama dengan aku untuk menyiapkan model kereta terbaru yang dijangka berada di pasaran penghujung tahun ini. Untuk tidak menyusahkan aku mencari rumah sewa , bukan apa ditengah-tengah Bandar ni bukan senang nak cari rumah sewa silap haribulan ditipu oleh tuan rumah. Jadinya aku mengajaknya untuk tinggal bersama di rumahku. Lagipun bukan ada sesiapa , Cuma aku seorang yang tinggal di rumah dua tingkat di Taman Indah Permai tu. Gembira terasa hati ini apabila Kim tidak keberatan untuk tinggal bersamaku. Erm sekurang-kurangnya kuranglah sikit beban nak bayar sewanya,setelah dua orang rakan serumahku telah berpindah ke rumah mereka sendiri setelah berumah tangga.

Tinggal serumah dengan Kim tidak menjadi masalah bagiku ,maklum perbezaan dari segi agama dan budaya memang ketara antara kami berdua. Pernah satu malam selesai sahaja solat isyak ditolehnya kea rah Kim ,dilihatnya begitu khusyuk sekali memerhati Amin bersolat. “ erm nape Kim semacam je aku tengok kau ada ape-ape yang tak kena ke dengan diri aku ni?” tanyaku agak terperanjat apabila melihat Kim berada di sebelahku setelah usai saja solat. “erm…intresting,,,latihan fizikal yang baik” katanya dalam pelat Indonesia. Kebolehan Kim berbahasa melayu adalah disebabkan dirinya yang pernah bertugas di Indonesia suatu masa dulu. “bukan latihan jasmani la Kim ,ini merupakan sembahyang yang wajib ditunaikan bagi kami orang islam sebanyak 5 waktu sehari. “ye Kim tahu “ katannya dengan ringkas sambil menunjukkan isyarat bagus sebagai tanda memuji ……… bersambung……

2 comments:

Al-QURAN kitabku